Jakie są obowiązki rejestracyjne wspólnoty mieszkaniowej?

paź 2, 2020 | blog | 0 komentarzy

Wspólnota mieszkaniowa stanowiąc jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej uczestniczy w procesach gospodarczych z innymi podmiotami oraz jest stroną w stosunkach gospodarczych. Toteż wspólnota względem prawa gospodarczego i podatkowego powinna wywiązywać się z podstawowych obowiązków ewidencyjnych i rejestracyjnych. Jak wyglądają kolejne obowiązki rejestracyjne wspólnoty?

Ustawa z dnia 29.06.1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz.U. z 1995 r. Nr 88 poz. 439 z późn. zm.) wymusza posiadanie przez wspólnotę mieszkaniową jako jednostkę organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej numeru statystycznego REGON, który zostaje przyznany na skutek wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Jednakże zanim taki wpis zostanie dokonany każda wspólnota powinna złożyć w urzędzie statystycznym wypełniony formularza RG-1 „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem”. Dodatkowo do wniosku należy dołączyć kserokopię uchwały o wyborze zarządu (ewentualnie kopię uchwały wraz z protokołem) albo akt notarialny jeśli zarząd powierzono w trybie art. 18 Ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Poza tym, urząd statystyczny najprawdopodobniej zażyczy sobie okazania wypisu z księgi wieczystej lub wypisu z jednego aktu notarialnego, potwierdzającego wyodrębnienie co najmniej jednego lokalu w nieruchomości. Dopiero złożenie stosownych dokumentów i wypełnionych wniosków skutkuje nadaniem wspólnocie numeru identyfikacyjnego REGON. W praktyce okres oczekiwania na przyznacie takiego numeru trwa kilka dni.

Ponadto na wspólnotach mieszkaniowych spoczywa obowiązek posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (w skrócie NIP), który jest nadawany przez właściwy – ze względu na siedzibę wspólnoty – urząd skarbowy. Obowiązek ten formułują przepisy Ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników(t.j. Dz.U. z 1995 r. Nr 142 poz. 702 późn. zm.)i jest on ściśle związany z faktem płacenia przez wspólnotę podatku dochodowego od osób prawnych. Aby uzyskać NIP wspólnota powinna złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularza NIP-2. Należy pamiętać przy tym, żeby formularz wpłynął do stosownego urzędu przed datą wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowych od osób prawnych. Jak widać obowiązki rejestracyjne wspólnoty wcale nie są aż tak rozległe 🙂

Kategorie