Sprawozdania finansowe we wspólnocie – formalne wymogi

paź 2, 2020 | blog | 0 komentarzy

Sprawozdania finansowe we wspólnocie podlegają przepisom Ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (zwanej dale RachU). Toteż prawidłowo prowadzona księgowość we wspólnotach powinna odzwierciedlać zasady zawarte w tej ustawie.

Należy podkreślić, że prawo przewiduje pewne uproszczenia w zakresie sprawozdawczości wspólnot mieszkaniowych, które wprowadza Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.11.2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi, nie prowadzących działalności gospodarczej.

Zgodnie z wspomnianym rozporządzeniem roczne sprawozdania finansowe we wspólnocie powinno obejmować: bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową. Co więcej, w załączniku do tego dokumentu zamieszczono wzór dwóch pierwszych składowych sprawozdania finansowego. Jednakże należy pamiętać, że wszelkie uproszczenia – także te wprowadzane w drodze ww. rozporządzenia – mogą zostać zastosowane tylko w momencie, gdy nie podważa to rzetelności i jasności informacji księgowej.

Jeśli zaś chodzi o kwestie formalne takiego sprawozdania to reguluje je art. 52 i następne RachU. W myśl tych przepisów zarząd bądź zarządca wspólnoty jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania finansowego w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i do jego podpisania. Poza tym w przeciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego powinien on przedstawić sprawozdanie do zatwierdzenia przez ogół właścicieli. W praktyce takie zebrania zwoływane są zazwyczaj w pierwszym kwartale roku, do czego obliguje zarząd lub zarządcę art. 30 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Kategorie